Kort om mig
ILLUSTRATÖR - GRAFISK FORMGIVARE - FÖRFATTARE
Sedan 1989 driver jag mitt företag Pictus, bl.a. skriver och målar jag bilder till läromedel/barnböcker. Många böcker är läsa-lätt-böcker och faktaböcker om djur och natur. Det finns plats för både logik och känslor.
Jag debuterade med boken "Jag längtar efter Mormor" som på ett varmt och kärleksfullt sätt berättar hur det är att mista en nära anhörig i cancer. Därefter har jag skrivit åtta böcker om den lata hunden Johansson och hans vänner. Perfekta för nybörjarläsaren som vill ha mer text med illustrationer som stöd, men ännu inte börjat med kapitelböcker. Den sensate boken handlar om Nalle och Kanin, där Nalle gör tokigheter och Kanin invänder eller uppmuntrar. Ett sätt att lära små barn orden ja, nej och inte med tecken som stöd.
Eftersom jag behärskar hela biten från att hitta på en berättelse, till att göra bilder och utforma själva boken har jag en bred repertoar att erbjuda.
På ett pedagogiskt och konkret sätt har jag gjort Skapande Skola-besök sedan början av 90-talet. Känslan av att vara nyfiken och lusten till att skapa och få lära sig nya saker vill jag dela med mig av!
Vad jag gör under författarbesöken
Jag gör författar-/illustratörsbesök (även digitala besök!) från 1 lektion till flera dagar och min målgrupp är barn, ungdomar, pedagoger eller andra vuxna. Därför varierar innehållet. Det kan vara en inspirationsföreläsning om vad mitt yrke innebär och hur en bok blir till, eller en workshop i att skapa med bilder och text. Jag kan också skräddarsy besök efter teman och uppdragsgivarens önskemål. För att ni ska få ett så bra besök som möjligt ber jag er meddela mig om ni har särskilda behov, t.ex. att syftet med besöket är att stärka eleverna inför de nationella proven eller att någon eller några elever behöver särskilt stöd. Det kan också vara så att ni arbetar med något särskilt tema som ni vill koppla besöket till. Mina författarbesök tar hänsyn till Lgr22 i berörda ämnen.
Jag erbjuder många olika alternativ för att öka berättar-, läs- och skaparlusten och de flesta går även boka som digitala besök!
(1 lektion=max 60 minuter)
• MÖT EN FÖRFATTARE/ILLUSTRATÖR – rekommenderad tidsåtgång: från 1 lektion/klass, ålder 6-19 år
Att ha ett kreativt yrke. Jag börjar med att läsa ur någon av mina böcker. Sedan berättar jag hur det är att frilansa som illustratör/grafisk formgivare/författare och hur man gör en bok: allt från att bygga upp dramatiken i berättelsen till att göra illustrationer. Jag visar också böcker/illustrationer som jag gjort och varför olika typer texter behöver olika slags bilder. Vi avslutar med att hitta på en saga tillsammans.
• VI GÖR TECKNADE SERIER – rekommenderad tidsåtgång: 2 lektioner/klass, ålder 7-19 år
Jag berättar kort om mitt arbete som illustratör/författare/grafisk formgivare, därefter visar jag hur man kan göra uttrycksfulla bilder/texter till en berättelse, som kroppsspråk, pratbubblor och symboler. På en eller några sidor får så eleverna rita en egen serie med början-mitt-slut.
• VI HITTAR PÅ EN SAGA OCH RITAR – rekommenderad tidsåtgång: 2 lektioner/klass, ålder 4-7 år
Jag berättar kort och enkelt om mitt arbete som illustratör/författare/grafisk formgivare och vad som behövs för att det ska bli en spännande eller rolig berättelse. Jag visar också hur man berättar med bilder. Tillsammans hittar vi på en saga som barnen får rita varsin bild till. Vi gör en liten utställning och barnen får berätta om sin bild.
• VI MÅLAR EN BILDERBOK eller EN ZINE – rekommenderad tidsåtgång: 2 lektioner/klass, ålder 8-19 år
Jag berättar kort om mitt arbete som illustratör/författare/grafisk formgivare och vad som behövs för att det ska bli en spännande eller rolig berättelse. Jag visar också hur man berättar med bilder. Därefter får eleverna varsin bit text (varsin sida) att illustrera alternativt hittar vi på en berättelse tillsammans. De färdiga bilderna/sidorna kan sedan sättas ihop så att det blir en bok. En ZINE är en minibok med tre uppslag som viks av ett ark papper. Notera att det finns bilderböcker/grafiska romaner (enbart bilder) även för ungdomar/vuxna.
• ATT BERÄTTA OM DET SVÅRA – rekommenderad tidsåtgång: 1-2 lektioner/klass, ålder 6-19 år
När jag gick i skolan blev min mormor sjuk och dog i cancer. Min debutbok ”Jag längtar efter mormor” handlar om just det. Att skriva och rita om det som är svårt – eller att läsa om det är viktigt för att få bearbeta det som hänt.
Jag läser min bok ”Jag längtar efter Mormor” och berättar om hur boken kom till. Vi pratar om hur det är att mista någon man håller av, oavsett om det är ett husdjur eller nära anhörig. Finns det annat som kan kännas jobbigt? Eleverna får måla en bild eller skriva en kort text om något de väljer själva. De som vill får berätta om sitt alster.
• ALLA DESSA KÄNSLOR! – rekommenderad tidsåtgång: 1-2 lektioner/klass, ålder 4-19 år
Jag berättar kort om mitt arbete som illustratör/författare/grafisk formgivare och vad som behövs för att det ska bli en spännande, sorglig eller rolig berättelse. Jag visar också hur man berättar med bilder: hur visar man känslor i en bild? Vilka känslor finns det? Eleverna får välja en känsla och teckna/måla/skriva för att uttrycka den på sitt alldeles egna sätt. Vi avslutar med en liten utställning där de som vill får berätta om sitt alster.
• BARNS RÄTT – rekommenderad tidsåtgång: 2 lektioner/klass, ålder 4-18 år
Innan mitt besök har ni förberett er genom att jobba med Barnkonventionen och Barns Rätt på valfritt sätt. Jag berättar kort om mitt arbete som illustratör/författare/grafisk formgivare och visar hur man kan teckna känslor och påminner sedan barnen/ungdomarna om vilka rättigheter de har. Eleverna får därefter måla en bild inspirerad av Barns Rätt. När alla barn är klara kan de ha en utställning där de som vill får berätta om sitt alster.
• VI MÅLAR FAKTABILDER OM DJUR – rekommenderad tidsåtgång: 2 lektioner/klass, ålder 4-18 år
Innan mitt besök har ni förberett er genom att jobba med att forska om valfritt djur. Jag berättar kort om mitt arbete som illustratör/författare/grafisk formgivare och visar hur man kan teckna. Eleverna får därefter måla en bild av sitt djur. När alla barn är klara kan de ha en utställning där de som vill får berätta om sitt alster.
• VI SKAPAR EN RIKTIG BOK med egna texter och bilder – rekommenderad tidsåtgång: från 2,5 dagar/klass, ålder 9-19 år. Workshopen innehåller alla de kunskapskrav Lgr22 har för svenska i åk 3.
Dag 1 – Att skriva en berättelse. Jag läser ur någon av mina böcker. Sedan berättar jag hur det är att frilansa som illustratör/grafisk formgivare/författare och hur man gör en bok: allt från att bygga upp dramatiken i berättelsen till att göra illustrationer. Jag visar också böcker/illustrationer som jag gjort och varför olika typer texter behöver olika slags bilder. Eleverna, som arbetar i par, får skriva egna berättelser med min hjälp. Vi pratar även om innehåll och normer/mångfald.
Dag 2 – Att illustrera. Jag visar och berättar om hur man berättar med bilder. Eleverna får illustrera sina berättelser med min hjälp.
Dag 3 – Vi gör klart och sammanfattar de tidigare dagarna. Eleverna får göra klart sina arbeten och jag går igenom dem med varje elevpar. Tillbaka i min ateljé sätter jag ihop materialet till en tryckfärdig pdf. Materialet skickas sedan till ett tryckeri så att eleverna kan få en riktig bok med alla berättelser – en uppskattad gåva till skolavslutningen!
• LETTERING/BOKSTAVSILLUSTRATION – rekommenderad tidsåtgång: från 2 lektioner/klass,
ålder 11-19 år
Jag berättar kort om mitt arbete som illustratör/författare/grafisk formgivare, därefter berättar jag om och visar olika bokstävers uttryck samt grunderna i lettering/bokstavsillustration. I dagens digitala värld har en vacker handstil blivit en konstform, men att kunna skriva skrivstil till vardags kan vara underskattat! Därför visar jag även nyttan och nöjet med vanlig, hederlig skrivstil. Bokstäver kan också vara fantasifulla och förstärka ett budskap! Eleverna får göra övningsuppgifter och egna bokstavsillustrationer.
• VI DESIGNAR EN EGEN DRAKE – rekommenderad tidsåtgång: 1-2 lektioner/klass, ålder 8-19 år
Sundsvall är bland annat känt för de fina drakarna som pryder stadens gator på sommaren. Jag har designat/målat tre stadsdrakar till Stenstan, Sundsvall och ett sjöodjur till Östersund. Här berättar jag om hur jag gick tillväga och eleverna får själva designa sina egna drakar eller odjur.
• SKRÄDDARSYTT
Har ni egna tankar och idéer om vad ni önskar – kanske ska ni jobba efter ett särskilt tema eller i ett längre projekt? Kontakta mig så kan vi tillsammans ”skräddarsy” en eller flera lektioner.
• STUDIEDAG/KURS
Jag håller även studiedagar för pedagoger och kurser i kreativt skapande för både barn och vuxna. Kontakta mig med era önskemål.
Verkförteckning
2020: Inte så, Nalle! (i samarbete med leg. logoped Astrid Frylmark)
2007: Jätteglassen; Fångsten; Snömonstret; Väsktjuven.
2001: Spökhuset; Flaskposten; Rymdskeppet; Siv möter Johansson.
2000: Jag längtar efter Mormor.
Titta gärna in på min hemsida pianiemi.se eller pictus.se för att se vad som händer just nu.
Fotograf: privat
Information
Kategorier
Barn
Illustratör
Målgrupp
Lågstadium
Mellanstadium
Högstadium
Gymnasium
Vuxen
Förskola
Medlem i
Författarcentrum Norr