Annika Billberg

Kort om mig

Jag älskar att skriva och har alltid drömt om att ge ut barnböcker. Min bakgrund är inom kommunikation och marknadsföring och jag har arbetat som kommunikationsdirektör i stora, börsnoterade bolag de senaste 15 åren. En viktig del av yrket som kommunikatör är att skriva, men då handlar det om företagstexter, debattartiklar, PM osv.

Som författare har jag en mycket större kreativ frihet och möjlighet att skapa berättelser som tar läsaren med till andra platser eller miljöer, något som jag verkligen älskar.

Drömmen om att skriva barnböcker föddes under tiden i mellanstadiet. Jag tyckte om att skriva uppsatser och fick mycket stöd och uppmuntran av min lärare. Kanske är det därför jag hela tiden just velat skriva för barn, för att jag själv var barn när min dröm föddes?

Jag trivs bra med att tala inför människor och har fått mycket träning genom min gamla yrkesroll. I samtalet med barn uppskattar jag ärligheten och den direkta återkopplingen som jag får av dem. Det ger energi, glädje och framförallt en vilja att skriva fler berättelser.

Vad jag gör under författarbesöken

Exempel på klassbesök i olika årskurser:

F-klass och åk 1: Vi pratar om böcker, varför det är roligt med böcker och alla som vill får berätta vad de gillar att läsa. Jag berättar om mina böcker Om Tutte Brödsmula och Kalle Humla och läser högt (1-2 kapitel beroende på klass). Efter det har vi en pysselstund och färglägger karaktärerna i boken.

Åk 2 och 3: Jag berättar om hur det är att jobba som författare och om hur en bok blir till. Jag berättar om mina böcker och varför jag valt att skriva dem. Vi gör en enkel skrivövning (berättaransiktet) där eleverna får påbörja en egen historia.

Åk 4: Jag berättar om serien Mysterierna i Sörbodane. Jag läser inledningen från någon av böckerna högt. Sen pratar vi om vad som händer med barnen i böckerna, hur tänker och känner de när saker händer i berättelsen? Hur kan man skriva om platser vi känner väl och ändå göra dem läskiga eller spännande? Vi gör en skrivövning tillsammans där vi jobbar med att göra det enkla och vanliga spännande.

Åk 5 och 6: Jag berättar om serien Mysterierna i Sörbodane och om barnen de handlar om. De råkar ut för olika saker i de här historierna som får dem att må på olika sätt. De blir ledsna, arga, rädda, bubbligt glada och kanske till och med förälskade. Vår skrivövning handlar om gestaltning. Hur kan man beskriva en känsla i ord?

Varmt välkommen att kontakta mig!

Verkförteckning

Lågstadiet:
Tutte Brödsmula och Kalle Humla: En sagolik sommar (2018)
Tutte Brödsmula och Kalle Humla: Ett zurrigt höstlov (2018)
Tutte Brödsmula och Kalle Humla: En virrig pirrig vår (2019)
Tutte Brödsmula och Kalle Humla: En vismig vinter (2020)
Tutte Brödsmula och Kalle Humla: Ett sprakande kalas (2021)

Mellanstadiet
Dagboken i ödehuset (2021)
Den glömda kartan (2022)

Fotograf: Lena Larsson

Bokomslag 1
Bokomslag 2

Information

Kategorier

Barn

Målgrupp

Lågstadium

Mellanstadium

Medlem i

Författarcentrum Öst

Författarförmedlingen logga Författarcentrum Riks
Drottninggatan 88 B, 2 tr.
111 36 Stockholm

Organisationsnr 802008-2429
Bankgironr:5159-3978

Med bidrag från

Kulturrådet