Kort om mig
Någonstans inom mig finns en elvaåring, och jag skriver så gärna för henne. I den vanliga verkligheten är jag dock betydligt äldre, född 1967. Jag brinner för barn och ungas rätt till ett språk och skrivande. Jag gillar att skriva för dem – men lika mycket att skriva med dem.
Mina rötter finns i nordvästra Skåne och i botten är jag journalist. Under 25 år var jag anställd på Helsingborgs Dagblad. Där hade jag bland annat hand om Planket, en sida om och för barn i mellanstadieåldern. I den rollen var jag ofta ute och träffade elever i skolor. Numera träffar jag dem i egenskap av författare och skrivpedagog. Oavsett sammanhang ger mig mötena med alla dessa nyfikna, kreativa barn massor av energi och lust!
Jag har pluggat svenska som andraspråk och jobbat som sfi-lärare. Jag skriver gärna lyrik och låttexter och är på fritiden hängiven körsångare. Jag har gått Lunds universitets författarskola och vidareutbildat mig på Linnéuniversitetets kurser ”Att skriva för barn”. Skrivpedagog blev jag på Skurups folkhögskola.
2022 kom min bok ”Fritt fall, Maja!” för 9-12-åringar. Den handlar om en blyg elvaåring som blir kvarglömd på en rastplats när hon är på väg till nöjesfältet Liseberg med sitt fotbollslag. En spännande bok om vilja, vänskap – och om att göra sådant man inte vågar. Tidigare har jag skrivit boken ”Måste ut” för vuxna.
Jag kommer gärna och talar om min bok "Fritt fall, Maja!” och om att vara författare. Eller så har jag skrivarverkstad/workshop i kreativt skrivande. Eller en kombination av dessa! Jag gör det gärna i skolor och klasser, men också på bibliotek eller i andra sammanhang. För stora eller små.
Vad jag gör under författarbesöken
Nedanstående upplägg är tänkta för skolklasser, upp till 25 elever.
Upplägg 1:
Renodlat författarbesök (1 tillfälle)
Läs ”Fritt fall, Maja!” med eleverna i förväg, låt dem diskutera temat och förbereda frågor. Vad skulle de själva göra om de blev kvarglömda på en rastplats? Vad är de själva rädda för att göra i vardagen? Kan man skriva för att bli mindre rädd? Vi diskuterar dessa frågor – men också elevernas egna frågeställningar, kring boken och kring författande. Hur skriver man en bok? Hur blir man författare? Vad är skillnaden mellan att vara författare och journalist?
Upplägg 2:
Kombination författarbesök + skrivarverkstad (2 tillfällen)
Författarbesök enligt upplägg 1 ovan. Följs upp med ett andra besök, där elevernas eget skrivande är i fokus. Den gången får de skriva själva, med hjälp av mina skrivövningar. Dessa handlar alltid om att ha kul med skrivandet – de fokuserar på lust, inte på prestation.
Upplägg 3:
Renodlad skrivarverkstad (3 tillfällen)
I skrivarverkstaden "Klara, färdiga – skriv!” står mitt eget författande i bakgrunden. Istället är det eleverna själva som skriver. Jag kommer tre gånger (t ex en gång i veckan under tre veckor) och varje gång får eleverna skriva på konkreta och lustfyllda sätt, exempelvis till bilder och ljud/musik. I mina skrivarverkstäder handlar det inte om att stava rätt eller ha snygg handstil – bara om att ha skrivkul!
Verkförteckning
"Fritt fall, Maja!", 2022, Idus förlag, kapitelbok (9-12 år).
"Barndomsminnen", 2018, Linnaeus University Press, antologi, medverkan med figurdikter, ramsor och tramsor för små och stora.
"Måste ut", 2012, Lunds universitets författarskola, roman (vuxen/ung vuxen).
Sångtexter:
”Älska", ”Tacka" och ”Minnas", 2018.
"Mitt i havet", 2022.
Artiklar och krönikor i Helsingborgs Dagblad 1988-2015.

Fotograf: Truls Tykesson

Information
Kategorier
Barn
Ungdom
Prosa
Målgrupp
Lågstadium
Mellanstadium
Vuxen
Medlem i
Författarcentrum Syd